Thursday 16 July 2009

Amanat utk tatapan semua...vol. 2


Ujian kematangan membuatkan diri ini semakin hebat diuji, semakin kuat tentangan, semakin banyak pujian, semakin bergulung sanjungan dan taktala diri keseorangan, baru ku sedar aku hanya insan biasa yang kala dulunya banyak dosa noda. Sehingga kan tika saat ini, masih kurang amalan Taubat kpdNya. HambaMu ini Ya Allah sangat sedikit amalnya, banyak dosanya!

Walaupun di hari ke hari mengejar tanggungjawab yang penuh dengan onak dan duri, kadang2 terlupa amalan harian yang sentiasa di amalkan. Adakah salah aku? atau salah jawatan ini?

Termenung merenungkan....tiba2 datang seorang sahabat memberi semangat dan dorongan. Katanya, "bila dah pegang jawatan, bukanlah kita nak ambil kesempatan ke atas diri seseorang, bukan juga nak lantik yang hebat bercakap tapi kita lantik atas dasar Asyraf menjalankan tanggungjawab seperti mana yang diamanahkan. Biar lah orang tu tak pandai bercakap, tapi bila mana ada rasa tanggungjawab maka dia akan belajar lah cara nak urus tadbir, cara nak bergaul, cara nak handle program, cara nak berdepan dengan orang ramai, cara nak buat kertas kerja dan sebagainya".


Lantas aku menghentikan masa berfikir dan aku duduk termenung mengosongkan minda dengan sinaran zikir munajat.


  • TERLEPAS PANDANG pada sahabat2 yang sentiasa ada.
  • TERLEPAS PANDANG dengan zikrullah dapat metenteramkan jiwa.
  • TERLEPAS PANDANG kelemahan dalam diriku sungguhpun aku sibuk membicarakan kelemahan orang lain dalam sesi post-mertem.

  • TERKADANG ELOK jawatan ini dipikulkan bagi mematangkan pemikiran.
  • TERKADANG ELOK rentetan perubahan pada diriku walaupun aku menganggap biasa seperti dahulu, tapi orang lain yang menilainya.
  • TERKADANG ELOK jawatan ini untuk jangka masa panjang bagi pembahagian2 masa, peluang pekerjaan dan aset pengalaman.

Seperti kata2 orang Melayu, ikut resam padi, semakin tunduk semakin berisi.........

Menggulingkan selimut kejahilan, membuka cadar kebaikan akan itulah yang diharapkan. Membentuk peribadi yang senantiasa rendah diri dan patuh serta tunduk dengan tuntutan sebagai seorang yang bergelar Islam. Keegoan bukan kaedah yang elok untuk diguna pakai sebagai seorang mahasiswa yang menjadi pimpinan bahkan keegoan bukan setakat bagi mahasiswa sahaja malah untuk seluruh umat manusia khususnya bagi pemimpin2 yang dilantik mahupun yang tidak dilantik secara kemenangan tanpa bertanding!!


Suka aku ceritakan, buat pertama kalinya di POLISAS, sistem Pilihan Raya Kampus akan berjalan pada semester ni untuk pemilihan jawatankuasa induk, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP). Ini dapat membuktikan sistem demokrasi melalui pilihan raya sudah mula berjinak-jinak di POLISAS walaupun banyak IPT lain yang telah lama mentradisikan nya. Melalui pilihan raya ini juga, mahasiswa dapat mempraktikan kehidupan berkempen dan pengedaran manifesto yang mana dijalankan di luar sana. Seperti contoh Pilihan Raya Kecil Manek Urai baru-baru ini menjadi satu misalan untuk warga2 kampus POLISAS mempraktikan nya di dalam kampus sebelum di bawa ke medan yang sebenar iaitu Pilihan Raya Umum atau Pilihan Raya Kecil yang sedang hangat diperkatakan tika ini...

Apa2 pun selamat mengudi buat semua warga POLISAS. Carilah pemimpin yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan umat bukannya menambah atau memberatkan lagi masalah umat bahkan menjadi contoh tauladan buat semua umat manusia dan yang penting punyai sifat tawadduk kepada Allah seperti diibaratkan padi yang berisi yang semakin tunduk. Jika diaplikasikan, semakin bertambah ilmu, semakin tunduk pada tuntutan agama

............bersambung vol. 3

No comments: