Sunday 26 July 2009

Taktala manusia sibuk membicarakan tentang H1N1

Kes H1N1 cecah 1,000:
Jangkitan influenza A (H1N1) di Malaysia kini mencecah 1,000 kes apabila 54 lagi kes baru dilaporkan di seluruh negara hari ini, kata Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Tan Sri Dr Ismail Merican.

Maklumat kat atas di "copy n paste" dari website Malaysiakini (klik sini).
Wow! Terkejut kes selsema babi dah mencecah 1000 kes taktala Malaysia membuat macam2 langkah berjaga2... Tapi nak salahkan siapa?? Jemu dah mendegar perkataan begini 'pihak Kementerian akan terus memantau kejadian kes H1N1 mahupun "Influenza-like illness"(ILI)'.

Kat POLISAS ni, aku dapat kenal satu penyakit dan wabak. Aku namakan penyakit 'batuk+selsema=basema'.... Main ikut sedap je ni (p/s;jangan percaya dengan fakta berkenaan). Sebab apa orang ramai mengambil berat tentang kesihatan, tentang langkah berjaga2 sana dan sini, tapi akhirnya tertembus juga ke mana2 wabak H1N1 ini.

Teringat cerita dari seorang sahabat saya, dia kata "Cara yg terbaik, kita kuarantinkan negara yang pertama disyaki wabak H1N1. Misalan kata Mexico disuspek negara pembawa wabak ni, kenapa tak kuarantikan masyarakat di situ dari segi keluar masuk negara?". Kadang2 betul jgk pendapat dari kawan2 tapi kenapa lewat fakta ni diutarkan?!!

Hari ini, dunia sibuk menceritakan tentang wabak ini termasuk negara2 Islam yang banyak mengutamakan perkara2 sebegini. Tetapi!!! Persoalan tentang MURTAD siapa yang hendah? Mana suara pemimpin yang membangkitkan isu ini? Sensitiviti agama semakin disisihkan di kalangan pimpinan, justeru masyarakat terikut2 budaya yang dibawa pemimpin!!

Saya ambil fakta dari malaysiakini berkaitan dengan gejala murtad, bertarikh 25 Mei 2005. Hok ni yang bulan Mei tahun 2005, yang terbaru ni tak tahu la.....
"Baru-baru ini, seorang ustaz dari Jabatan Agama Islam di salah sebuah negeri di Malaysia, telah menyampaikan ceramah di Seremban mengenai Maulidur Rasul. Beliau menceritakan di kala umat Islam di Malaysia sedang meraikan Maulidur Rasul, pada masa yang sama, beliau mendakwa 50,000 remaja Melayu di Lembah Klang sedang membuat permohonan untuk murtad. Kes-kes murtad sebelum ini dianggap satu kes yang sensitif di mana ianya tidak dibincang secara terbuka dan statistiknya tidak didedahkan kepada umum." Mengapakah isu murtad ini tidak dibincang dengan fikiran yang terbuka di kalangan umat Islam?

Apa tindakan kerajaan?

Gambar di atas sebagai hiasan, banyak lagi gambar2 yang teruk dan rosak dan saya percaya anda semua peka dengan perkara begini... Tapi dalam kes ni, kita nak salahkan siapa?? Bak kata Nabil "lu pikir la sendiri....."

Renung2 kan dan sebagai perkongsian!!!

3 comments:

Elyn Ikmal said...

ntah laa ape nak jadi dgn dunia ni bro... dah nak kiamat dahh..

Anonymous said...

ini padah sekiranya tidak mengamalkan ajaran al Quran sepenuhnya....

Kufur atas nikmat yg ada, maka tunggulah azab dariNya...

:: 'Wakul lasyai in sababa..' setiap sesuatu itu ada sebab musababnya....

sketsa sebuah perjuangan said...

AlhamduliLlah atas posting nie