Saturday 7 November 2009

Buat penonton Kelantan (final Piala Malaysia)

Bila tengok perlawanan akhir piala Malaysia baru-baru ni, rasa kecewa sungguh dengan penyokong Kelantan. Dengan sifat membrontak nya mereka, sikap fanatik nya mereka, cara mereka melepaskan geram!! Seolah-olah sedang menetang puak2 kuffar dalam peperangan.

Kalau berperang nak menegakkan Islam tak pe lah... Sebab Islam kalah dalam peperangan dan demo nak zahirkan kemarahan demo. Itu tak pe lah bagi saya. Sebab ia melibatkan agama!!
Ni yang sadis nya "frust" sebab tengok bola. Ape ke hal nya demo ni??

Paling saya sedih nya dengan penyokong Kelantan ni, bila dengan tak de perasaan nya membakar kerusi sesuka hati, membuang/membaling botol2 ke arah pengadil @ pengawal keselamatan @ bomba, membakar mercun dan yang seangkatan dengannya...

Itu isu di luar padang, dalam padang pulak timbul pulak beberapa pergaduhan kecil antara pemain yang berkemungkinan di atas sikap penonton-penonton yang mengapi-api kan pemain di dalam padang sehingga timbul beberapa insiden yang memburukkan sejarah bola sepak tanah air.


kredit to : http://justkhai.com/blog

Bukan dekat stadium bukit jalil je yang berlaku perkara2 macam ni, dekat kafeteria Asrama pun ada jugak penyokong Kelantan sorang ni yang sangat fanatik macam mereka. Saya ingatkan dekat stadium je ada peristiwa baling2 botol ni, rupe-rupe nya dekat tempat yang saya tengok tu pun ada yang baling2 kerusi. Nyaris-nyaris pulak nak bergaduh dengan sorang ni sebab sorang ni tegur jangan rosakkan barang Asrama. Tapi ape boleh buat, mereka sungguh fanatik!!!

Niat saya bukan lah nak menghentam pihak kerajaan negeri Kelantan, tetapi niat saya nak mengembalikan kesedaran penonton-penonton Kelantan supaya sikap "fanatik" tu harus dikurangkan ke tahap yang rendah. Dan jangan terlalu OBSES di atas satu-satu perkara.... Buat pasukan Kelantan, janganlah kecewa di atas kekalahan. Itu semua adat permainan, hatta kalau kita main konda-kondi pun PASti ada yang akan kalah....

Cuba lagi untuk musim2 hadapan dan saya suka gol terakhir tu. Gol yang dijaringkan Indra Putra Mahyuddin (macam David Beckham)...huhu. Tahniah di atas jaringan dan Takziah di atas kekalahan!!!

p/s ; gambar ni juz nak tunjuk Indra Putra, bukan gambar final Piala Malaysia