Tuesday 11 August 2009

Kufur nikmat...

Bala yg Allah turunkan pada manusia itu kadang2 saya terfikir banyak hikmahnya. Terutama bagi mereka2 yg lupa akan Tuhan nya maka dengan kemurkaan Allah itu, manusia akhirnya akan kembali pada pangkuan Sang Pencipta. Cuba direnungkan semula dengan kejadian H1N1 yg begitu hangat diperkatakan tika dunia sibuk menggeledah penawar bagi racun ini. Dan kamu lihat bagi mereka yang Muslim akan berjinak-jinak semula kepada Tuhannya dengan kewajipan mereka kepada solat 5 waktu bertambah pula dengan solat sunat Hajat supaya dijauhkan bala itu. Lau hau lawala..., memang banyak hikmah sebenarnya Allah turunkan bala kepada manusia.

Jangan pandang wabak selsema babi itu dari sudut negatif sahaja, namun harus difikirkan dari persepektif kebaikan. Walau kita bimbangkan kadar kematian yang semakin tinggi, tapi mati itu telah ditakdirkan Allah tentang sejauh mana manusia hari ini ingat akan kematian... Maka, semakin ramai manusia yg akan memikirkan tentang kematian. Subhanallah, satu kebaikan lagi yg saya lihat dari sudut turunnya bala Allah ini. Dan kita lihat pula kajian dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema itu jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus A (H1N1).


Adakah kamu perasan bahawa Allah turunkan bala itu sedikit demi sedikit sebelum kamu menerima keperitan yg teramat sangat di Mahsyar kelak?? Mari bermuhasabah kwn2...




Allah tidak akan turunkan sesuatu penyakit itu tanpa ada penawarnya, tiap2 penyakit wajib ada penawarnya. Bukan saya yg kata, tp Rasulullah yg bersabda. Saya ambil secara maksudnya shj dari segi mantan dan sanadnya tak berapa nak ingat. Jadi, AYUH!!! kita kembali kepada Tuhan dengan terus merayu kepada Dia shj tempat kita mengadu "iyya kan'a budu wa iyya kanas ta'in" dan tempat kita meminta pertolongan.


Nikmat air terputus

Di asrama bekalan air terputus sejak dengar berita ni, teringat mase kesusahan bangun di awal pagi. Dalam pukul 5.00pagi dah kena bangun semata2 kena mandi awal sebelum fajar pagi menjelang. Al maklumlah kalau dah terbit fajar ni, hari pun terang pastu nampak kat orang. Ish, seganlah dibuatnya. Tapi sebenarnya, Allah nak suruh kita bangun awal solat subuh. Adik2 semester satu ada yg mengeluh dengar tak de air tp diorg mengalah jgk.



Student : abang, sampai bile air xde?

Saya : kite tgh uruskan masalah ni, tapi biasanya tiap sem mcm ni la jadi. Ambil mase 3 hari la kot, (jawab aku smbil tersengeh2 tersipu2).

Student : oh, maknenya nak gi kelas esok x mandi la?

Saya : bkn x mandi, tapi tahap keselesaan kurang. Nak mandi kat masjid pon leh.

Student : nampaknye...kami kena jadi budak masjid la pasni, (sambung die dgn penuh yakin sambil mengajak kawannya), jom malam ni kite Qiamulail kat masjid nak?, (sambil menepuk2 belakang kawannye.
Saya : Alhamdulillah...
Barulah saya perasan, rupa2 nya kebanyakan umat akhir zaman ni dah diketuk dengan kekurangan keperluan baru nak tergadah melutut pada Tuhan. Hikmah bala ni membuatkan manusia kembali pada Tuhan. Pengalaman mengajar erti kehidupan! THANK YOU Allah!!!

No comments: