Thursday 20 August 2009

"Lunch" bukan lagi untuk IKHWAN!



Menanti-nanti fajar esok akan menjelang kerana di situ bermulanya Ramadhan. Tiada lagi istilah lunch... Tiada pula yang ajak "tea-break" selepas ni. Yang kedengaran hanya laungan2 zikrullah, kata2 hikmah, tadabbur/tadarus Quran di sekeliling kita demi meraikan bulan yang penuh keberkatan...

Hebat sungguh kamu wahai Ikhwan...
breakfast kamu di awal pagi sebelum subuh. Kemudian kamu sambung pula dengan solat subuh Berjemaah berbanding dgn bulan2 yg lain.

coffee-break kamu gantikan dengan tunduk syukur kamu di waktu dhuha. Sanggup masuk ke kelas lewat demi semata2 mencari waktu untuk mengerjakan solat sunat Dhuha.

lunch pula kamu hebat berjihad kala matahari 90 darjah di atas kepalamu, dihiasi pula bacaan ayat2 suci al-Quran selepas selesai solat zohor Berjemaah, untuk menunggu waktu perkuliahan seterusnya.

dinner pula kamu corakkan dengan pandangan insaf kamu ke atas kebesaran Allah. Berjalan menafsir seribu satu hikmah kejadian Tuhan di persisiran pantai, gunung-ganang, air terjun dsb. Melihat pada keagongan itu, lantas kamu terpandang pula pada pasangan2 sebelum perkahwinan "couple" lalu kamu menegur untuk mencegah perkara munkar. Hebat sungguh kamu Ikhwan walaupun tak setanding para sahabat di zaman Rasulullah, para tab'in, para tab'ie tab'in dan seterusnya... Tetapi kamu mengisi Ramadhan itu dengan penuh hikmah, mencuba yang terbaik hatta tak sempurna tapi seboleh2 nya mencari yang terbaik...

Itulah yang dibanggakan wahai Ikhwan2 sekelian.
Lantas supper yang sepatotnya diambil, kamu gantikkan dengan amalan bermuhasabah, menangis di hadapan Allah di dalam saf-saf masjid, tunduk dan menyesal dengan perbuatan maksiat yang dahulu... Hebat kamu Ikhwan!

Bila kamu menangis, kamu teringat akan Rasulullah lalu kamu rindu pada Rasulullah walau tak pernah bersua. Menyedari perkara ini, kamu capai al-Quran di rak bersebelahan kamu dan kamu labuhkan kerinduan itu dengan bacaan al-Quran dihiasi pula titisan2 air mata keinsafan... Mantap dan terbinanya kemanisan kamu wahai Ikhwan!!!


Jelas kamu sungguh rindukan Ramadhan. Kamu ingin Ramadhan ini berkekalan. Bersabar wahai Ikhwan... Doa kamu untuk bertemu Ramadhan kali ini, tercapai dan ingat jua di kalangan Ikhwan2 yang lain. Mereka tak sempat bertemu Ramadhan pada kali ni kerana kasihnya Allah pada mereka spt pemergian Almahrum Ust. Asri Rabbani.
Kamu beruntung Ikhwan! RAMADHAN kini datang menzahirkan kerinduan lalu. Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan!


4 comments:

zikri alias said...

wah...best entri rammadhan ni... :) teruskan usahamu ikhwan...salam ramadhan....

♫Asyraf Mohd Nor™♫ said...

sbg perkongsian.pasni rajin2 la buat terawih 20 rakaar..hehehe

sketsa sebuah perjuangan said...

wah dah pandai berpuitis nampak, alhamdulilLah,

selamat berbuka puasa, makan biar kenyang sampai buncit perut tau; muahahahah

♫Asyraf Mohd Nor™♫ said...

trima kaseh abg nik joe...haha
azam bulan pose ni kena kempiskan perot sket...huhu =)