Saturday 20 June 2009

Perumpamaan Bola Sepak

Seringkali dalam perumpamaan, bola sepak boleh dijadikan contoh untuk meningkatkan lagi kefahaman pendengar ataupun pembaca... Dan dengan perumpamaan spt ini, dapat kita memahami perjalanan seseorang penyampai. Perumpamaan bola sepak amat sesuai untuk kerja2 berpasukan spt contoh;



  • dalam padang ada 'captain' yg akan mengarahkan pasukannya, di luar padang ada 'coach' yg akan melatih pasukannya... Situasi ini sama lah spt di dalam sebuah organisasi yg mana, penasihat (sbg medan pemerhati dan pemantau) diibirat spt 'coach' tadi tu dan ketua atau presiden atau pengerusi diumpamakan spt tugas seorang 'captain' yg mengarahkan ahli di bawahnya melakukan kerja! 'Captain' juga berperanan mengatur strategi utk pasukannya..







  • tempoh 90 minit di padang ibaratkan spt seumur hidup kita di atas muka bumi, mereka bertempur dgn musuh selama 90 minit. Berhempas pulas, bermatian-matian semata2 ingin mendapatkan kemenangan... Begitu jugalah kita atas muka dunia, yang perlunya berlumba2 utk membuat kebajikan ( fastabiqul khaiirat ) demi semata2 inginkan kemenangan di hati Allah.






  • mereka yg bermain bola sepak, mesti akan dilatih sebelum bertempur di atas padang. Yelah...kena la training dulu. Kalau tak, macam mane nak lawan dgn musuh!! Spt kita yg perlunya mencari ilmu sbg persediaan menyampaikan KEBENARAN kpd org2 jahil, munafiq, fasik, kafir, agar mereka tahu KEBENARAN itu. Mencari ilmu tu ibarat spt kita di medan latihan.






  • peranan seorang 'coach' tak lari dari melatih anak buahnya supaya menjadi sebuah pasukan yg mantop untuk menghadapi serangan musuh, tak salah juga 'coach' nak marah dekat anak buah walaupun berbeza pendapat. Dah memang peranan seorang 'coach'... Begitu juga dalam sebuah organisasi, ada seorang penasihat yg akan memimpin, menegur dan memerhati gerak geri anak buahnya. Jikalau dia marah bila ada perselisihan pendapat, maka anak buah seharusnya berlapang dada menerimanya!







  • jelas seorang penyerang ( striker ), mestilah menjaringkan gol utk mendapat kemenangan... Dibantu juga oleh rakan-rakan yg bermain di posisi yg berlainan.. Ada yg kena mempertahankan gol, ada yg menggerakkan serangan, ada yg menghantar bola di sebelah tepi, ada yg mengejar bola, ada yg kena buat serangan gol.. Memang itu lah lumrah nya sesebuah kerja berpasukan ( al-Jamaah ), PAStinya ada kelebihan masing2 utk menggerakan pasukannya!! Walaupun kelebihannya hanya pandai memasak, sudah tentulah itu satu kelebihan baginya. Kalau tak, berLAPAR lah ahli pasukan sebab tak ada orang yg nak masak!! Hehe...along jgn marah ye!!


Itulah di antara perumpamaan nya yg dapat saya gariskan di sini. Mungkin sahabat2 yg membacanya ada lebih lagi perumpamaan tentang nya. Apa2 pun saya harapkan dari penulisan kali ini memberi mandat besar utk kita memikirkan permasalahan UMMAH dan sentiasa ingin berada di dalam sebuah pasukan!! Moga2 bermanfaat untuk kita semua. Jazakallah...

No comments: